BUDGETMOBIEL AANBIEDING


Bij de grondafhandeling op Schiphol piept en kraakt het al de hele zomer, omdat er niet voldoende personeel beschikbaar is.

In de interne oproep staat dat piloten buiten hun vliegrooster welkom zijn om te laden en lossen van vliegtuigen.

„Dit is duidelijk een noodgreep van KLM. Iedereen heeft geld moeten inleveren als gevolg van het reddingsplan, ook de allerlaagst betaalden. Als gevolg daarvan is het moeilijk om de roosters rond te breien. Daar heeft iedereen last van. Er moet iets structureel veranderen op de luchthaven”, zegt FNV-campagneleider Joost van Doesburg donderdag.

“Dit is duidelijk een noodgreep van KLM”

KLM sneed onder meer diep in de flexibele schil, maar heeft tijdelijk weer meer werk als gevolg van de zomerpiek. Veel uitzendkrachten werken inmiddels elders, wat bij elke afhandelaar te merken was.

„In de zomer is sprake van extra vluchten en hogere passagiersaantallen in een periode waarin veel collega’s zelf ook op vakantie zijn. Daarom vragen we ieder jaar in het hele bedrijf of mensen die daar in hun reguliere werkzaamheden ruimte voor hebben willen bijspringen in de afhandeling van vluchten en bij het crewvervoer”, zegt een woordvoerder van KLM in een reactie.

Het aantal vluchten ligt echter nog ver onder het niveau voor corona. Volgens KLM komen er circa dertig mensen op af. „De vliegers zijn altijd bereid de handen uit de mouwen te steken om het bedrijf te helpen in moeilijke tijden. Dat hebben we in de bankencrisis al gedaan, bijvoorbeeld met het aansluiten van bruggen, en ook in het afgelopen coronajaar hebben de vliegers in diverse onderdelen van het bedrijf bijgesprongen”, zegt een een woordvoerder van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers.

“Ik hoop dat de piloten hetzelfde salaris zullen ontvangen als hun collega’s, namelijk tien euro per uur. Dat gun ik ze”

Volgens KLM gaat om een oproep die elke zomer plaatsvindt, maar FNV bestrijdt dat. Ook is de advertentie pas onlangs onder aandacht van de vliegers gebracht, terwijl de zomer al over het hoogtepunt heen is. „De piloten krijgen zelfs een speciale opleiding om dit te kunnen doen. Het is officieel niet eens toegestaan om buiten je cao te werken. Ik hoop dat de piloten hetzelfde salaris zullen ontvangen als hun collega’s, namelijk tien euro per uur. Dat gun ik ze”, zegt Van Doesburg.

Schiphol-topman Benschop erkende vorige week bij de presentatie van de halfjaarcijfers dat het volgend jaar ’anders moet’. Hij is echter niet zelf direct verantwoordelijk, want de afhandeling wordt gedaan door externe bedrijven die door de luchtvaartmaatschappijen worden ingehuurd.

Liberaal

De nationale luchthaven is de meest liberale ter wereld, waardoor nu zes afhandelingsbedrijven elkaar de tent uitvechten. „Schiphol zal uit een ander vaatje moeten tappen. De luchthaven zal kaders moeten stellen, zodat op kwaliteit wordt geconcurreerd en niet meer uitsluitend op het laagste lonen”, zegt Van Doesburg.

Begin augustus stonden Transavia-piloten koffers in te laden, omdat er niet genoeg mensen ingeroosterd bij hun afhandelaar.

De afgelopen week kwamen koffers soms uren te laat op de band, onder meer bij TUI-vluchten. Volgens TUI gaat het niet om een structureel probleem en is ingrijpen niet nodig. De standaard op Schiphol is dat de koffers er binnen 20 minuten zijn.

BUDGETMOBIEL AANBIEDING



Source link

Door academy574

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code

Op deze website gebruiken we tools van eerste of derde partij die kleine bestanden (cookies) op uw apparaat opslaan. Cookies worden normaal gesproken gebruikt om de site correct te laten werken (technische cookies), om navigatiegebruiksrapporten te genereren (statistische cookies) en om gepast te adverteren voor onze diensten / producten (profielcookies). We kunnen technische cookies direct gebruiken, maar u heeft het recht om te kiezen of u statistische en profileringscookies wel of niet wilt inschakelen. Door deze cookies in te schakelen, helpt u ons om u een betere ervaring te bieden.